Tuesday, January 22, 2013

Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit


Sudah lama saya terniat untuk menghadiri ceramah yang disediakan oleh Agensi Kaunseling dan Pengurusan Kredit (AKPK) yang dianjurkan oleh Bank Negara untuk mendapatkan sedikit ilmu berkaitan pengurusan kewangan. Rasenye nama AKPK ni tidak terlalu asing bagi bank-bank yang ada di Malaysia.

Tempoh hari, saya telah pergi ke Bank Negara buat kali ke-3 , kerana sebelum-sebelum hari tertentu khas untuk ceramah tersebut jatuh pada hari cuti.

Ceramah pada hari tersebut bermula pada jam 3.30 petang, oleh itu saya datang lebih awal sedikit iaitu pada jam 3.00 petang. 
Tibanya saya di kaunter, saya pun bertanya pada staf yang bertugas di kaunter ketika itu.

saya : Cik, saya nak bertanya berkaitan ceramah yang dianjurkan oleh AKPK.

staf : Hari ni dah penuh lah encik. Encik boleh datang semula pada minggu depan.

Saya : Aik, baru pukul 3 dah penuh. Takkan nak postponed lagi. Ni dah masuk minggu ke-3 saya datang ni.

staf : Yelah encik, memang dah penuh. Tapi kalau encik nak join jugak, kene berdiri lah.

Saya pun lantas, terus menuju ke dewan ceramah tersebut. Tenyata apa yang diperkatakan oleh staf tersebut memang benar. Lebih dari 100 orang yang telah hadir ke ceramah tersebut. Ada yang muda, ada yang tua, ada yang kurus, ada yang gemuk, malah ada yang berkerusi roda. Memang semua bangsa ada dalam dewan tue.

Setelah hampir 2 jam mendengar taklimat, peluang untuk memberikan soalan diberi kepada para tetamu. Memang kebanyakkan yang hadir sudah tentu disebabkan tidak mampu untuk melunaskan hutang-hutang mereka. Malah ada yang telah dikenakan tindakan undang-undang.

Yang memeranjatkan, ada yang menanggung hutang kredit kad dari 6 buah bank. Malah setiap bank memberi 2 jenis kredit kad iaitu visa dan mastercard. So jumlah kesemuanya adalah 16 kredit kad. Tak boleh bayang berapa banyak hutang yang perlu dilunaskan.

Seterusnya pelbagai soalan yang telah diajukan dan pelbagai masalah yang dikemukakan. Setelah selesai, saya pun pulang dengan pelbagai persoalan yang bermain difikiran. Kesimpulan yang saya dapat buat pada hari itu, sekalipun kerajaan atau NGO wujudkan berpuluh agensi untuk membimbing kita untuk merancangan kewangan kita, kalau diri kita sendiri tidak mampu berfikir logik dan mengambil langkah awal berkenaan kewangan kita. Jumlah penghutang yang hadir dengan harapan yang menggunung tidak akan pernah susut.

Survey turut menyatakan :

73% rakyat Malaysia gagal mendapatkan nasihat daripada penasihat kewangan, dengan erti kata lain mengelak dari mendapatkan nasihat dari penasihat kewangan.

0 comments:

Post a Comment